Dag 20: Sekkemo – Oksfjordvannet

Over Kvænangsfjellet

27. juni

Antall km: 29

Antall km totalt: 398

«Is that halibut you`ve got there?»De tre unge mennene vakumpakker store hvite kveitefileter i det lille kjøkkenet på campingplassen. Jeg skal koke vann til termosen min, og står og ser på dem mens jeg venter på at vannet skal koke. «Yes, we got two of them last night,» sier de. Så prater de seg i mellom, og jeg hører at de er nord-norske.

Nesten alle turistene jeg møter her er utenlandske; tyske, sveitsiske, østerrikske, polske, engelske, franske og hollandske. Når jeg tenker etter, er vel Fredrik og hyttenaboene hans de eneste norske turistene jeg har truffet. Og alle som jobber her, tar det for gitt at jeg er utenlandsk: «That will be 259,» sier de i butikken når jeg skal betale. «Would you like milk in your coffee?» spør de i kafèen. Og på en måte føler jeg også at jeg er i et fremmed land – her er så eksotisk og forskjellig fra hjemme.

Jeg går over Sørstraumen, og fra broa ser jeg ned på virvlene og dragsugene i sjøen under meg.

Foran meg har jeg en lang og strevsom klatreetappe; 400 høydemeter oppoverbakke og så nesten alt sammen ned igjen på andre siden av fjellet. Møysommelig tråkler jeg meg oppover svingene. Særlig skuldrene blir såre av så mye oppoverbakke – når jeg går oppover må jeg nemlig holde i stavene for at ikke kjerra skal vagge for mye og humpe opp og ned for hvert skritt jeg tar, og den statiske belastningen gjør at jeg må stoppe for hver hundre meter eller så og rulle på skuldrene og rette meg opp i ryggen og strekke på armene. På denne måten går det ganske smått med meg, og det er bare når jeg snur meg og ser bakover at jeg ser hvor langt jeg har kommet. Sjøen er jo langt der nede, jo! Og der er Sørstraumen som jeg gikk over tidligere i dag. Og der er Baddereidet, som jeg kom over i går.

DSC_5580 – KopiDSC_5587 – Kopi

Langt oppe i bakken går jeg forbi noen gammer. Det er ingen folk her, og jeg setter fra meg kjerra og kikker meg litt rundt. Reisverket i gammene er av trepåler, og utenpå det er de mer eller mindre dekket med torv. Dørene står åpne, og inne i flere av dem er det gamle, rustne ovner og et bord eller en sovebrisk. Det står ingen skilt som forteller noe om dem, så jeg ringer mor. Hun har NAF-boka liggende på kjøkkenbordet, og leser for meg hva jeg ser langs veien. I dag leser hun: «»Sameleir på Kvænangsfjellet fra påsketider til høsten. Kautokeinosamenes leir med jordgammer mot en vill fjellbakgrunn.» Jeg tenker på de reineierne jeg har møtt og sett på turen – på snøskuterne deres, firehjulingene og SUV-ene med skuter på tilhengeren, og kan ikke helt forestille meg at de fremdeles bor i sommerhus med jordgulv.

DSC_5593 – KopiDSC_5596 – Kopi

Vanja sender meg en melding. Han går nå sammen med Fredrik, som har tatt ham igjen etter å ha ligget syk noen dager i Alta: «Had my first fishing hour today with Fredrik. What an unbelievable positive motivated spirit 🙂 But these guys are fast!»

På kartet ser jeg et rødt hus med det svært lovende navnet «Gildetun». Jeg håper det er et vertshus med vafler og kaffe, og får ny giv opp mot toppen.

DSC_5603 – KopiDSC_5606

Det er enda bedre enn jeg hadde forestilt meg; et riktig gjestgiveri med utsikt over Øksfjordjøkelen; en svær furustamme med greiner som viser vei til Nordkapp og Kiruna; hundrevis av minivarder og en gildehall med totempæler. Søylene er utståret og malt som samefigurer, og det er nesten litt grotesk.

DSC_5609DSC_5610 – Kopi – KopiDSC_5614

De har vafler og kaffe, akkurat som jeg håpet på, og ledig bord ved et vindu. Her sitter jeg og ser ut mot isbèen i nordøst, mot de spisse snøkledde tindene rett mot meg, og ned på den svarte fjorden omkranset av øyer og spisse fjell.

∗∗∗

Det tar noen timer å komme ned fra fjellet. Ved Oksfjordvannet slår jeg opp teltet, og akkurat når jeg legger meg i soveposen begynner det å regne. Det stille forsiktige regnet mot teltduken som jeg har blitt så vant til.