Dag 36: Dærtahytta – Dividalshytta

Vått og kaldt i Dividalen

13. juli

Antall km: 24

Antall km totalt: 676

Når jeg står opp, ser jeg at det er like hvitt ute i dag. I tillegg regner og blåser det.

Jeg tar på meg ullstillongs, lang ulltrøye, ullsokker, regnbukse, regnjakke, to ullhalser, caps, mors hjemmestrikkete selbuvotter og vindvotter – og fars joggesko… De har fungert så bra; ingen gnagsår og ingen problemer med beina, og jeg tenker at i dag blir jeg våt enten jeg har joggesko eller fjellstøvler, så jeg kan likså godt ha joggeskoa.

Halv ni starter vi i samlet tropp; Vanja, Rick, Jesper og meg.

Det tar ikke mer enn fem minutter før vi har første elvekrysning. Jeg har sett på kartet at i dag er det så mange bekker og små elver og også en stor elv som må krysses, så min taktikk er bare å gå gjennom alt det våte og ikke forsøke å holde meg tørr, men de andre hopper fra stein til stein.

Jeg merker snart at de tre andre går fortere enn meg, og i starten stopper det og venter. Men det regner og blåser og er så kaldt og surt at jeg føler at jeg hefter dem og jeg ser at de blir veldig kalde av å stoppe, så etter gjentatte forsikringer fra min side om at det er helt i orden at de går i forveien uten å vente, mister jeg dem etter hvert av syne.

Det blir en lang og våt og kald dag. Det regner konstant. Og det blåser. Og det er skodde. Ikke like tett som i går, men like fullt ingen sikt. Hele tiden er jeg våt på beina. Og tærne rekker akkurat å varme opp vannet i sokkene når jeg kommer til en ny liten elv som må krysses. Og der det ser ut til å være innbydende gressletter til vanlig, er det nå blitt sumpområder hvor joggeskoene suger seg fast og jeg må knytte dem fastere for at de ikke skal bli sugd ned i sorpa.

Etterhvert begynner jeg å fryse ganske kraftig på fingrene. Regnet har trengt gjennom vindvottene for lengst, og vinden går også gjennom nå; de må rett og slett være utslitte. Og inni vindvottene kjennes det ut som om selbuvottene tover seg enda mer enn det som var planlagt. Jeg er så kald at jeg bestemmer meg for å gå non-stop til hytta, uten matpause, og bare spise sjokolade mens jeg går.

Vel, vel, beina mine er bra, og det er jeg veldig glad for. Og stien er godt merket og i dag er sikten såpass bra at jeg ikke har problemer med å se fra varde til varde. Og like før Skaktarelva når jeg igjen de andre. Det viser seg at de har hatt en liten pause, og så bruker de så lang tid på skoskifte før elvekrysningene. Dette er en bred elv og vannføringen er ganske stor, og noen ganger går vannet over knærne, så jeg er glad når jeg er over. Og kald! Og nå er også stillongsen våt. Men nå begynner stigningen, og jeg vet at det bare er omtrent åtte kilometer igjen. To-tredeler unnagjort.

Resten av turen går jeg sammen med Rick. Jesper er sprek og forsvinner fort, og Vanja er lenger framme, men dukker stadig opp i syne. Rick er mager og senete og ser ut som en fjellklatrer eller kanskje heller som en av fangstmennene fra Polarmuseet, men nå har han skikkelig vondt i den ene lårmuskelen og jeg ser at han kjemper mot smertene for hvert skritt.«Dette er femte året på rad jeg bruker sommerferien til å gå i de norske fjellene, og hvert år har været vært som dette. Så neste år tenker jeg å finne et nytt land,» sier han. Men jeg tror nok at han velger Norge igjen, om ikke neste år så i hvert fall en annen sommer. I år går han nemlig halve Norge på langs, fra Nordkapp til Umbukta, og jeg er ganske sikker på at han vil ha med seg Umbukta til Lindesnes også før han er fornøyd. Og om mulig begynner det å regne enda kraftigere og vinden tar seg opp. Vi går uten å si et ord, men selv om vi er tause, hjelper det på moralen å være to. Begge er like kalde og våte, men det dummeste er jo låret til Rick. Han holder følge til det bare er den siste bratte nedoverbakken som gjenstår, men da faller han plutselig bak. Jeg er så kald at jeg ikke klarer å vente. Jeg ser meg tilbake og ser at han kommer sakte etter, men nå har jeg begynt å hakke tenner og jeg kjenner at jeg må bare komme til hyttene. Og der ser jeg dem! Jeg snur meg mot Rick og roper og vifter med armene så han skal forstå at jeg har sett hyttene og få ekstra krefter for den siste kilometeren.

Jeg kan se at det er veldig vakkert rundt meg, men jeg er så kald at jeg ikke orker å ta av meg vottene for å ta bilder. Hele dalen er dekket med grønn fjellbjørkeskog. Og når jeg kommer inn i den, føles det som om det straks blir ti grader varmere. Vinden stopper, og jeg går i en blomstereng med kaffiblomster, skogsstjerner, smørblomster, jonsokblom, ballblom og forglemmeiei. Og lave bjørketrær med krøllete stammer og store tresopper og døde trestammer. Men det beste synet av alt; hytta som plutselig bare er noen meter borte!

Inne i den første hytta ser jeg inn i en varm og våt stue som virker fullstappet med mennesker og dryppende klær fra taket. Jeg ser Jesper der, men de forteller at Vanja gikk ned til den andre hytta for å se om det var bedre plass der. Så da er det enda hundre meter igjen.

I den lille Dividalshytta er det bare ei tysk dame fra før; Svenja. Navnet hennes er kjent, for det har gått igjen i hyttebøkene vi har skrevet oss inn i – Golda, Gappa, Rosta, Dærta. Det viser seg at Svneja kom fra Dærtahytta i går, men bestemte seg for å ta en hviledag i dag siden været var så dårlig. Vel, nå får hun selskap – tre våte og trøtte og kalde fjellvandrere deiser inn den ene etter den andre, fyrer i ovnen og henger de dryppende klærne våre til tørk i taket og setter skoene inn i stua og brer oss utover det lille rommet.