Dag 74: Tverrelvnes – Grannes

Here`s that rainy day

20. august

Antall km: 12

Antall km totalt: 1332

Om natta våkner jeg og må på do. Jeg står opp, åpner ytterdøra og går ut i regnet og nattemørket.

De få metrene mellom hytta og utedoen er nok til at jeg blir gjennomvåt. Etterpå blir jeg liggende i senga og høre på regnet. «I natt og i morgen er det meldt store nedbørsmengder der oppe hos deg. Yr har varseltrekant på siden sin.» Jeg husker ordene til mor i telefonen i går.

Om morgenen regner det like kraftig. Jeg lager frokost og pakker sekken. Det er bare såvidt jeg får plass – ah, den pakken som lå her og ventet på meg var så tung! jeg ga nøtteposene til Elisabeth, så kan hun gi dem videre til noen andre vandrere, men sekken blir fremdeles stappfull. Himmel og hav, at jeg ikke kan lære! Jeg klarer ikke løfte den opp på ryggen, men må dra den over dørtersklene og så må jeg bruke høydeforskjellen på terrassen for å få den på meg.

Jeg sier «hadet» til Gunder og Elisabeth, og så begynner jeg å gå i regnværet. Først følger jeg en grusvei noen kilometer, forbi et par gårdsbruk og noen hytter, og så svinger jeg inn på stien som er Nordlandsruta og går inn i skogen oppover lia.

Om og om igjen må jeg stoppe og ha av meg sekken og bare gå noen runder uten noe på ryggen, rulle på skuldrene og rette opp ryggen og komme på plass igjen. Så kommer prosessen med å få på meg sekken. Under regntøyet blir det varmt, og så må jeg stoppe igjen, ta av meg sekken og av med stillongsen og av med vottene, og så på med sekken igjen, og så går jeg litt til, og så kjenner jeg at jeg er våt på ryggen innenfor regnjakken – enten av svette eller så er det regnet som finner veien mellom ryggen og sekken.

Jeg får god tid til å fundere når jeg er ute og går slik, og i noen uker nå har jeg lurt på hvorfor vi nordmenn så sjelden går med regnponcho. Jeg forestiller meg at den må være ideel i et land med så mye regn. Så mange ganger jeg har irritert meg over regntrekket til sekken, som ikke rekker over hele sekken når jeg har telt og liggeunderlag utenpå, og som slipper regnet ned langs ryggen. Og så mange ganger jeg har lurt på om det er verd å ta på regntøy eller om jeg bare skal gå videre i vindjakken. Og så mange ganger jeg har blitt våt gjennom regnjakken; når det regner konstant og i timesvis som i dag. Hvis jeg hadde hatt en poncho, kunne jeg hatt den over alt sammen – tørrere og enklere. Heldigvis er det ikke lenge til ponchodrømmen min kan realiseres; jeg har nemlig satt mor på saken, og hun har kjøpt to ponchoer til meg, en på Sparkjøp og en på Intersport, og når jeg treffer foreldrene ved Namsvatnet om en ukes tid kan jeg teste ut om jeg liker best plastversjonen eller tøyversjonen.

Et sted må jeg over en elv. I går var den sannsynligvis bare en bekk, men i dag er den akkurat så dyp at vannet rekker over støvleskaftene. Jeg ser oppover og nedover. Jo, dette er det beste stedet å krysse, ingen tvil om det. Jeg finner fram stavene og forsøker meg uti. Ah, det der trenger jeg ikke forsøke på engang, jeg ser jo at vannet blir dypere over på andre siden. Jeg går tilbake igjen og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg er så deilig tørr på beina. Det er det eneste som er tørt på meg. Ta på joggeskoene? Selvfølgelig. Det er jeg en av grunnene for at jeg har dem med. «Kryss aldri elver uten sko!» Jeg har selv stått og sagt det når jeg har holdt kurs. Men for å få tak i joggeskoa må jeg åpne sekken, og den er så stappet og så er jeg litt trøtt og lei og gidder ikke finne dem fram. Jeg ser nedover elva igjen: Nei, ingen farlige fossefall, den ser ganske harmløs ut. Og så gjør jeg sånn som jeg ikke skal gjøre – jeg tar av meg støvlene og sokkene og går uti barføtt. Med støvler, staver og votter i hendene. Selvfølgelig går det galt. Jeg har ikke kommet stort lenger enn en meter uti det kalde vannet, så mister jeg den ene votten. Og med støvlene og stavene og den andre votten i hendene, og den tunge sekken på ryggen, er jeg helt ubehjelpelig. Jeg ser votten fare nedover vannet. Søren og, det var de dyreste vottene jeg noensinne har eid!

Votten farer fort nedover, men så hekter den ene stroppen seg fast i en vierbusk. Kan den berges likevel? Jeg går tilbake til bredden jeg kom fra, får av meg sekken og setter støvlene på tørr grunn og så napper jeg votten til meg like før elva får tak i den.

Ok, jeg må gå over i to omganger. Som de gangene det bare var èn robåt på bredden i Kungsleden. Jeg kan ikke ha noe i hendene, og det er ikke plass til støvler og votter i sekken, selv om jeg tar ut joggeskoene. En stund blir jeg stående rådvill, men så tar jeg regntrekket av sekken og legger støvler og votter oppi trekket og snører det sammen til en pose som jeg henger på ryggen og slik kommer jeg meg over første gang. Så må jeg tilbake og hente sekken, og når alt er over elva, har jeg gått tre ganger over barføtt i det kalde vannet. Beina mine er illrøde og iskalde, så nå må jeg likevel åpne sekken for å finne håndkleet. Det hadde ikke vært så mye bry å finne fram de joggeskoa i første omgang.

Men beina blir i hvert fall tørre igjen og støvlene er tørre og når jeg begynner å gå, får jeg fort varmen tilbake.

Jeg hadde tenkt å gå 18 kilometer i dag, men når jeg kommer ned til Grannes camping er jeg gjennomvåt og sekken min er våt og det regner fremdeles og jeg har spist opp alle bollene til Elisabeth og jeg begynner å bli sulten igjen men jeg har ikke lyst å spise ute i regnet, så jeg bestemmer meg for å høre om det er ledig hytte selv om jeg bare har gått 12 kilometer i dag og jeg tenker at jeg må gå på nå for å rekke Lindesnes før snøen kommer.

Men du og du så deilig det er å komme inn i ei hytte! Og selv om standarden er enkel, så har den både vedovn og strøm, senga er myk og borti fellesbygget er det dusj.