Dag 76: Harvasstua – Tiplingelva

on

Bridge over troubled water

22. august

Antall km: 16

Antall km totalt: 1373

Det gjorde godt med en god natts søvn. På den oppblåsbare madrassen ligger jeg nesten like mykt som i ei seng, og jeg tror ikke det gikk mange minuttene i går kveld fra jeg rullet buffen over øynene til jeg sovnet.

Når jeg våkner er det morgen og på tide å stå opp.

Den første timen går jeg på en grusvei, så svinger jeg av veien og følger stien ned mot elva og over hengebroa. På andre siden av elva går stien oppover lia, ut av bjørkeskogen og opp i fjellet. Det minner meg ganske mye om i går, men bakken opp til fjellet er ikke like lang og bratt i dag.

På toppen av ryggen treffer jeg et pensjonistektepar som koker kaffe over et bål. De er de første turgåerne jeg har møtt på fjellet siden jeg kom tilbake til Norge, og vi kommer i snakk. Snart får jeg vite at de bor i Bodø men at de har hytte i nærheten, og at de ofte er ute på tur. «Å, hadde jeg bare vært yngre, så skulle jeg blitt med deg,» sier hun. «Jeg har gått ganske langt jeg også, helt fra Karasjok og hit, men det er mange år siden. Og hele Norge på langs, nei så langt har jeg aldri gått.» Jeg tenker at deres tur ser også fin ut; med lette dagstursekker og kaffekjele på bålet.

Ned fra fjellet på andre siden er det fryktelig sorpete. Det er umulig å se hvor dypt søla rekker før jeg står nedi den, og jeg kunne nok hatt stavene ute og følt meg fram, men det er så mye kratt langs stien, vier og dvergbjørk, og da er stavene mest i veien, og så trør uti og satser på at det går bra. Det gjør det – såvidt – men mange ganger er det bare en centimeter om å gjøre at ikke sorpa går over støvleskaftene.

DSC_8534DSC_8547 kopiDSC_8544DSC_8552DSC_8554

Så kommer jeg ned til Tiplingelva. Hengebroa markerer inngangen til Børgefjell nasjonalpark.

Jeg går over broa og slår opp teltet like ved elva, på det som må være en av turens fineste teltplasser så langt.

På turen over fjellet i dag har jeg tenkt på dagene som ligger foran meg: Jeg kan kart og kompass. Jeg har fått testet grundig ut GPS-appen på mobilen, den fungerer utmerket, jeg kjenner den ut og inn og jeg har nok batteri i massevis. Jeg har tegnet inn ruta mi gjennom Børgefjell, den følger E1 langruta og jeg skal ikke opp på noen 1200 meters-topper; Vanja må ha gått feil eller tatt en ekstra topptur siden han kom så høyt. Værmeldingen er bra, det er varslet stort sett oppholdsvær, god sikt og lite vind. Jeg skal ikke gå langs noen bratte stup eller opp eller ned bratte skråninger. Elvene er ikke flomstore. Jeg har gått mange turer i terreng som sannsynligvis er mye vanskeligere enn dette. Så lenge jeg er nøyaktig og konsentrert så kommer dette til å gå veldig greit.