Dag 95: Rangeltjønna – Storerikvollen

På rypejakt

10. september

Antall km: 17

Antall km totalt: 1726

«Du vet hvorfor det heter Rangeltjønna her oppe?» Jeg er godt igang med mitt andre sjokoladekakestykke og min tredje kaffe, servert av Rune som en liten forrett før frokosten. Vi sitter og venter på at de andre skal stå opp, det knitrer i ovnen og stua er varm og god og sofaen myk og behagelig. «Det kommer av beinrangel. Fra begynnelsen av 1700-tallet, når kong Karl av Sverige skulle erobre Trondheim. En hær på 10 000 mann tok seg over grensen til Norge og kom seg til Trondheim, men det var uår og hæren var i dårlig forfatning og soldatene sultet og døde og mulighetene var små for å innta Kristianstens festning og Trondheim by. Og så kom ryktene om kong Karls død, og på nyttårsaften 1718 startet det skjebnesvangre tilbaketoget over fjellet. Men det blåste opp til snøstorm, og stadig flere av soldatene omkom i stormen. Det fantes ikke ly, ingen ved og ingen ski, og totalt omkom 3000 soldater oppe på fjellet. Og her rundt Rangeltjønna fant man skjelett og beinrangel i mange år etterpå.»

∗∗∗

De andre begynner å våkne og kommer inn i stua en etter en. Mette lager speilegg og steker bacon.

Simon og Rune drar opp garna som de satte ut i går. Jeg får tilbud om å få med meg fisk, men jeg har ikke stekepanne, og kokt fisk er ikke det samme, så da står jeg over.

DSC_9599DSC_9600DSC_9610

Men jeg blir gjerne med på jakt.

10 september er første jaktdag, og jaktlaget har leid hytta på fjellet i mange år. Uka som venter er årets høydepunkt. Hundene hentes fra hundehuset, og nå blir det lyd i dem. De vet hva som kommer, og er så ivrige at de nesten ikke klarer å styre seg.

Jeg blir med Simon og Kjell, og hundene Nora, Quattro og Sico. Vi går sakte over myrene mens hundene saumfarer fjellet.

Nora er proff, hun tar store runder og stopper ikke før hun er sikker på at hun har fugl i sikte. Da stivner hun; står helt stille og stirrer. Quattro er litt mer vimsete, han ser at Nora har tatt stand og løper alt han kan mot henne og det hun ser på og skremmer opp fuglene. «Nei, nei, nei!» Altfor lang avstand til å skyte på.

Men han gjør det godt igjen. Ikke lenge etterpå er det Quattro som tar stand. Jeg holder Sico og Kjell tar Nora i bånd, Simon går rolig innpå og der hører vi et skudd.

Ja, denne gangen ble det fugl.

Jakta er spennende og Kjell og Simon veldig trivelige. Jeg skulle gjerne blitt med dem hele dagen, men vi går ganske sakte og jeg må videre, så etter at jeg har fått tatt bilde av Simon og Quattro og dagens første rype skilles veiene våre og jeg går nedover mot Storerikvollen.

Dette er den første hytta på turen som jeg har vært på før. Det var sommeren for tre år siden, da jeg gikk Norge på tvers sammen med Stavanger Turistforening. «Du har gått Norge på tvers på Norge-på-langs turen din også.» Det var det onkel Johan som gjorde meg oppmerksom på. «I Troms, da du gikk opp Skibotndalen fra Skibotn til Treriksrøysa.» Kult, det hadde jeg ikke tenkt på!

Og denne hytta har jeg gledet meg til. Jeg kommer akkurat i grevens tid; en uke før betjeningen reiser hjem for sesongen, og en halv time før middag. Jeg får presis tid til en dusj og så kan jeg sette meg til bords. Her er det middagsbuffet; rømmegrøt og risengrynsgrøt og spekemat og viltgryte. Og til dessert en slags swissrullkake som er flat og i fem etasjer og dekket med krem. Ah, her er det bare å hugge innpå og fylle på med kalorier!

DSC_9675DSC_9677DSC_9678

Utsikt fra rommet mitt!

På Storerikvollen henger en plakat over Karolinerhistorien, den som Rune fortalte meg om i hytta ved Rangeltjønna. Her er bildene jeg tok av plakaten:

DSC_9685DSC_9686DSC_9687

286FAD12-02BA-435C-9E456006F547A4DE-68815BDD-FC45-44FC-96E96543DE2E85B3

Én kommentar Legg til din

1. Åsmund sier:

God tur videre. Hilsen rypejegerne.