Dag 100: Glåmos – Røros

on

Tante Ingbjørg og onkel Johan

15. september

Antall km: 11

Antall km totalt: 1825

Det første jeg tenker når jeg våkner, er at dette kommer til å bli en veldig fin dag. Jeg skal møte tante Ingbjørg og onkel Johan i kveld. På Røros, et av de stedene jeg har gledet meg aller mest til å besøke. Og så er det jubileumsdagen min – dag 100! Og jeg skal bare gå kort i dag, uten sekk! Og så sendte Marte meg en melding i går; hun vil gjerne bli med meg å gå et stykke, kanskje sammen med Ann Kristin også hvis hun får det til.

Jeg koker opp vann og lager havregrøt og kaffe. Så finner jeg fram PC-en. Her er det internettdekning. Jeg går inn på Kartverket.no og Ut.no og så ringer jeg til Marte: «Å Marte, jeg hadde blitt så glad hvis dere kommer og går sammen med meg et stykke!» Vi planlegger og teller dager og beregner avstander og logistikker, og finner ut at det passer godt om de møter meg på Vinstra og så kan vi gå sammen gjennom Huldreheimen til Fagernes. Åh, venninnene mine! Akkurat de jeg trenger nå!

∗∗∗

Jeg har god tid for tante og onkel kommer ikke til Røros før i kveld, og i dag skal jeg bare gå elleve kilometer omtrent. Og når jeg først har oppe PC-en og interntett virker og jeg skal bo på hotell de to neste nettene, så trenger jeg ikke spare batteri eller skynde meg med å komme meg avgårde med det første. Så jeg søker på «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» og finner fram episoden fra Gaundalen. Moren på gården lever ikke lenger, men Steinar ser akkurat lik ut på TV som da jeg vandret innom, og så var det kommet ny dame til gårds siden programmet ble sendt!

I elleve-tiden pakker jeg sammen teltet og legger sekken og teltet på liggeunderlaget og dekker alt med ponchoen og skriver en lapp som jeg legger ved: «Hei, kan dere være så snille å la sekken min ligge her i fred? Jeg kommer og henter den i kveld. Anne Espedal, tlf 92 05 94 52» Så tar jeg på meg rumpetaska, der jeg har lagt nedi de reneste klærne jeg har, til skift når jeg kommer fram til Røros, og lefser fra i går til nistemat, og så legger jeg i vei.

Jeg bestemmer meg for å gå over fjellet, det er en liten omvei, men den ser spennende ut på kartet: Maglivollen, Sundvollen, Sandnesvollen, Enarsvola fjellkirke, Isakgruva; nå er jeg i et område med mye historie.

Jeg går opp en grusvei hvor det kjører biler opp og ned, men hvor gresset vokser i midten mellom hjulsporene. Noen av gårdene ser ut som levende museum. «Vil du at vi skal fortsette å kjøre opp løyper? Gi gjerne et bidrag på Vipps» Jeg ser for meg at her kan man gå på fantastiske skiturer om vinteren.

Et stykke opp i veien kommer jeg forbi et hundespann med ti hunder. I stedet for slede drar de på en firehjuling. Her oppe driver nok alle og trener til Femundløpet, tenker jeg. Det starter og slutter jo her på Røros.

Opp mot fjellkirka på toppen av Enarsvolla er fjellet snaut og dekket av reinlav. En mosaikk av hvitt og gulhvitt og lysegultgrønt og lysegrått blandet med røde hønebærblader og oransje og gult fra dvergbjørka.

Fjellkirka ser ut som en blanding av TV-antenne-hus og varmestue og leirskolehytte og kapell; ikke akkurat en arkitektonisk perle. Men utsikten er fantastisk og turen opp hit var flott.

Herfra går det sti ned til Røros. Jeg kommer inn i byen fra ovenfor kirka. Og her er det akkurat like flott som jeg hadde forestilt meg. Bildene kommer i morgen, når jeg har speilreflekskameraet. Men nå ligger det i sekken som ligger igjen på Glåmos, og jeg har bare mobilen tilgjengelig. Og den tar ikke gode nok foto til å vise hvor flott det er her.

Jeg finner fram hotellet og får dusjet og skiftet til stillongs og ren ulltrøye som jeg hadde med i rumpetaska, og så slapper jeg litt av på hotellrommet før jeg går ned i matsalen hvor dama i resepsjonen sa at jeg bare kunne forsyne meg med kaffe og kaker. De har deilige krydderkaker som er skåret opp i terninger og som ligger i en stor osteklokke. Jeg tar først en kopp kaffe og ett stykke kake, og så en ny kopp kaffe og to kakestykker, og så enda en kaffe, og helst skulle jeg nok hatt et kakestykke til også, men nå tenker jeg at jeg må bremse meg, så jeg klarer å la være å forsyne meg enda en gang.

Tante Ingbjørg og onkel Johan kommer i sju-tiden. Vi er alle ganske sultne, så det første vi gjør er gå ut og spise pizza. Etterpå kjører vi til Glåmos for å hente sekken min. «Var det her du la den?» spør onkel Johan. «Ja, jeg mener det var her et sted. Eller kanskje litt lenger der borte.  Eller, muligens var det der vi kjørte forbi for litt siden.» Det er helt mørkt og ingen gatelys og hodelykta mi ligger i sekken og nå ser alt likt ut. Jeg kjenner meg ikke riktig helt igjen. «Eller kjør litt tilbake. Nei, forresten, prøv heller å kjøre litt lenger fram i stedet. Hm, jeg er ikke ganske sikker, men jeg tror det var et sted.» Jeg tenker at kanskje jeg husker mer hvis jeg går ut av bilen og ned på myra, men der plasker jeg uti en bekk som jeg ikke kan huske var her i dag morges, og jeg mener at det var ikke så mye trær heller der jeg hadde teltet mitt. Men det blir for flaut å komme tilbake til bilen uten sekk; tante og onkel kan jo begynne å lure på hvordan jeg skal komme meg til Lindesnes når jeg ikke har mer styr på tingene mine, så jeg famler meg fram litt til og plumper uti enda en bekk og nå begynner jeg å kjenne meg igjen, og til slutt finner jeg sekken under et grantre og så gjenstår det bare å bære den i mørket over synkemyra bort til onkel Johan som nå står parkert på feil side av veien og som nå står og blinker med nødlysene. «Nå går det bra,» sier onkel til de forbipasserende bilene som sikkert tror vi har fått motorstopp eller det som verre er, og som stopper opp for å hjelpe til, og så smiler vi og vinker og jeg forsøker å gestikulere til de hjelpsomme bilene med smil og tommel opp at vi har det helt fint og klarer oss selv og at de bare kan kjøre videre.