Dag 118: Tisleidalen -Gol

Sanderstølen, ca. 1990

3. oktober

Antall km: 29

Antall km totalt: 2168

Jeg lurer på om Sanderstølen fremdeles er i drift? Den ligger jo her på Golsfjellet, og senere i dag går jeg like forbi. Jeg bestemmer meg for at hvis den er åpen, så vil jeg ta meg en tur innom.

Jeg har nemlig vært på Sandestølen en gang tidligere, for lenge siden, da jeg var 18 eller 19. Det var den gangen triathlon var en ganske fersk sport i Norge, og som eneste jente var jeg blitt tatt ut til det nyopprettede ungdomslandslaget Nå skulle vi på treningsleir. Foreldrene til en av guttene på laget eide nemlig et høyfjellshotell; Sandestølen, og nå inviterte de oss opp til et gratis opphold på hotellet. Jeg syntes det var storveis.

Jeg vet ikke helt hvor lenge vi var der, men jeg tror det kan ha vært en liten uke. En av dagen syklet vi ned til Fagernes, en annen dag ned til Gol, og noen dager hadde vi intervalltrening fram og tilbake på høysletten foran hotellet. Å trille ned til tettstedene gikk lett, men å sykle opp bakkene etterpå, det var et helt dagsverk. Særlig husker jeg bakkene opp fra Gol som uendelige. I går da jeg gikk opp fra Fagernes, så jeg meg rundt for å se om jeg kunne kjenne meg igjen. Jeg var ikke helt sikker, men muligens hadde jeg et svakt minne om at jeg satt på sykkelen og tråkket meg oppover.

I kjelleren på hotellet var det et lite svømmebasseng. Tenk å eie et hotell og ha eget svømmebasseng! Jeg var imponert. Jeg vet ikke hvor mye vi svømte, men jeg husker at vi lå i liggestolene på bassengkanten og at vi hadde det akkurat som i Syden. Jeg tror det var palmer i vinduskarmene, og det skulle ikke forundre meg om vi hadde små papirparaplyer i energidrikkene våre.

Vi trente en hel del, og jeg husker at vi løp rundt i en terrengløype og jeg tror også at vi svømte i elva i våtdrakt, men her er det mulig at fantasien spiller meg et puss. Men jeg husker i hvert fall at vi trente i styrkerommet i kjelleren og at her hang det signerte bilder av 80-tallets skistjerner på veggene. Særlig var det ett apparat som fascinerte meg: «bråsterken». Det var et slags trllebrett hvor man lå på magen og dro seg opp etter armene, som om man staket på ski, og visstnok var det funnet opp av Oddvar Brå.

Når vi ikke trente, var vi enten i spisesalen eller vi satt inne på rommet til en av guttene og så på Tour de France. Vi så timevis på Tour de France, og jeg husker at jeg ikke kunne forstå at det gikk an å ville se sykling på TV etter at vi akkurat var kommet inn fra en halv dag ute på sykkelen. (I årene som fulgte fant jeg ut at gutter, og faktisk også menn, ikke kan få nok av Tour de France på TV. Jeg fant også ut at de gjerne ser timevis med langrenn, slalåm, fotball, biljard, golf, dart og hopprenn, og at «sportssøndag» ikke betyr å være aktiv selv, men å sitte foran TV-en og se på andre som sporter.)

Maten vi spiste var fabelaktig! Jeg ser akkurat for meg hvor i matsalen vi satt, og jeg husker at tre desserter etter middag var standard. Det gikk i gele med vaniljesaus, sjokoladekake med vaniljesaus, eplekake med vaniljesaus og sjokoladepudding med vaniljesaus. Jeg husker at vi spiste så mye mat at vi måtte holde oss for magen når vi vagget ut av spisesalen og opp til rommene våre.

∗∗∗

Hotellet er fremdeles i drift, og det ser faktisk større ut enn jeg husker det.

Jeg lurer på om det er bygget på? Resepsjonen er nyoppusset. Jeg bestiller en pizza og tar fram mobilen og søker opp «Sanderstølen». På hjemmesiden deres ser jeg at svømmebassenget er her fremdeles.

Før jeg går tar jeg meg en tilfeldig liten tur omkring på hotellet og ser meg rundt. Der er matsalen! Akkurat ut som jeg husker den! Til og med teppet ser ut til å være det samme. Tenk at det er over tjue år siden jeg satt der inne. Nesten tretti. Så tydelig jeg ser det for meg.

∗∗∗

Om ettermiddagen kommer jeg ned til Gol. Bakkene ned er like bratte og svingete som jeg husker dem. Her er det storslagent! Endel granskog så klart, men også majestetiske gule hengebjørker og ospetrær og gårder i bakkene og fjell og utsikt nedover Hallingdalen.

Nedover Hallingdalen

I Gol tar jeg inn på hotell. Deilig! Men nå har jeg bodd mye innendørs i det siste, nå må jeg snart bo noen netter i telt igjen, hvis ikke blir denne turen altfor dyr.